Velkommen til Sotto.no!
RETUR, BYTTE OG REKLAMASJON
Vi ønsker at du skal være fornøyd med kjøpet ditt hos Sotto. Skulle du av en eller annen grunn ønske å returnere en vare, kan du enkelt gjøre det – men returen står du som kunde selv for.
Du har derfor 14 dagers angrerett fra dagen du mottar bestillingen din, i tråd med norsk angrerettlov. For henting i butikk, starter angreretten å løpe 5 virkedager etter at bestilling blir registrert og du får beskjed om at pakken er klar for henting. Varen må returneres i original stand, ubrukt og med alle etiketter intakte. Varen må sendes i retur i sin originale emballasje der dette er mulig. Returen står du som kunde selv for og returkostnaden dekkes følgelig av kunden.
Angreretten gjelder ikke varer som av hygieniske årsaker ikke kan selges på nytt. Vi gjør dermed oppmerksom på at øredobber, strømpebukser, undertøy o.l ikke kan returneres/byttes.
Rutine for retur
- Sørg for at varen er i samme stand som da du mottok den, med originale lapper og emballasje.
- Pakk varen forsvarlig for å unngå skader under transport.
- Send varen til returadressen som oppgitt i ordrebekreftelsen eller på vår nettside. Husk å legge ved en kopi av ordrebekreftelsen eller annen informasjon som knytter returen til din bestilling.
Returkostnadene dekkes av kunden, og vi anbefaler å velge en forsendelsesmetode som gir sporing, slik at du kan følge returen frem til oss. Sotto kan ikke ta ansvar for varer som blir borte under returtransporten.
Når vi har mottatt og behandlet returen din, refunderer vi beløpet til samme betalingsmetode som ble brukt ved kjøpet. Merk at det kan ta noen virkedager før beløpet er synlig på kontoen din.
For spørsmål om retur eller hjelp underveis, er du velkommen til å kontakte oss – vi hjelper deg gjerne!
Ta gjerne en titt på forbrukerkjøpsloven eller kontakt oss dersom du har noen spørsmål.
Angrerettloven av 21. desember Nr. 105, 2000
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen uten å oppgi grunn, innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven og varen er mottatt. Uansett løper fristen ut senest 3 måneder etter mottak av varen, eller 1 år hvis opplysningene om angrerett ikke er gitt. Forbrukeren må gi beskjed til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen sendes før fristen utløper. Det er ingen spesifikke krav til hvordan meldingen skal sendes, men av hensyn til bevis anbefales skriftlig kommunikasjon. Hvis vilkårene for angrerett er oppfylt, er tjenesteyter forpliktet til å refundere alle faktiske kostnader forbrukeren er belastet. Forbrukeren må imidlertid dekke returkostnadene, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen, eller dersom en erstatningsvare er levert i henhold til avtalen fordi den opprinnelige varen ikke var tilgjengelig.
Bytte og reklamasjon
Bytte av varer
Vi ønsker å gjøre det enkelt for deg dersom du trenger å bytte en vare. Hos oss kan du bytte størrelse uten ekstra kostnad for returgebyr eller porto, så lenge vi har varen på lager.
Send oss en e-post på hello@sotto.no, så oppretter vi en retur for deg. Bytte av størrelse er gratis, så lenge vi har varen på lager. For å sikre at vi har produktet du ønsker i riktig størrelse, anbefaler vi at du kontakter oss så snart som mulig. Vi kan da reservere varen for deg og sørge for en smidig prosess. Merk at bytte kun gjelder samme vare. Ønsker du å bytte til en annen vare, må du legge inn en ny bestilling i nettbutikken. Vi vil refundere beløpet for den returnerte varen så snart returen er behandlet.
Vil du bytte til en annen vare? Legg inn en ny bestilling i nettbutikken, så refunderer vi beløpet for den returnerte varen når returen er behandlet.
Du er ansvarlig for at pakken når frem til oss, vi anbefaler sporing for din trygghet.
Rutine ved bytte
- Send oss en e-post med informasjon om ordren din og hvilken størrelse du ønsker å bytte til.
- Pakk varen forsvarlig i original emballasje og sørg for at den er i samme stand som da du mottok den.
- Følg instruksjonene vi sender deg for returfrakten, som vi dekker i tilfelle av bytte.
Bytte i fysisk butikk
Hvis du ønsker å bytte en vare kjøpt i nettbutikken i vår fysiske butikk, tar du med ordrebekreftelsen. Dette gjelder så lenge du er innenfor angrerettens frist, og varen er i samme stand som ved mottak.
Reklamasjon
Hvis produktet ditt har en feil eller mangel, ber vi deg kontakte oss så snart som mulig. Sotto følger forbrukerkjøpsloven, som gir deg rett til reklamasjon i opptil 2 år fra kjøpsdato på visse varer, forutsatt at du gir beskjed innen rimelig tid og fremlegger kvittering eller ordrenummer. Reklamasjonsretten gjelder ikke dersom varen er unormalt mye brukt eller vasket feil.
Vi vil vurdere om feilen eller mangelen omfattes av reklamasjonsretten, i tråd med kjøpsloven og gjeldende rettspraksis. Ved godkjent reklamasjon vil vi sende deg en ny vare på vår regning, så fremt vi har den på lager. Ønsker du i stedet pengene tilbake, vil beløpet bli refundert innen 14 dager etter godkjent reklamasjon.
For å starte en reklamasjon, send en e-post til hello@sotto.no, så hjelper vi deg med et reklamasjonsskjema og sørger for å behandle saken raskt. Vi dekker returkostnadene ved godkjente reklamasjoner og gjør vårt beste for å løse eventuelle problemer.
Tilbakebetaling ved retur og reklamasjon
Når vi mottar din retur, vil du få en bekreftelse fra oss på e-post. Hvis du returnerer hele kjøpet, vil du få tilbakebetalt varen(e)s verdi innen 14 dager fra vi mottar din retur.
REKLAMASJON
Forbrukerloven av 2002
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter kjøpsloven, jf. kjl. §§30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides rekamasjonsfristen til fem år. Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner skal tjenesteyter bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til tilbaketransport.
Kilde: Forbrukerombudet
Kundeservice
Vi er her for å hjelpe! Har du spørsmål om produkter, kjøpsvilkår eller noe annet? Ta direkte kontakt medoss via e-post på hello@sotto.no, så kommer vi tilbake til deg så raskt som mulig. Eller se hvordan du kan kontakte oss her: